Internet en informatiebeveiliging
In de Kadernota 2025-2028 is aangegeven dat er een stijging van de exploitatielasten is te verwachten door een groeiend aantal gebruikers, autonome ontwikkelingen en bijbehorende verplichtingen. Onderdeel hiervan is het toenemend belang en gebruik van Internet. Zo zal er ingezet worden op het meer veilig en robuust maken van de internet toegang en in het algemeen de ICT omgeving. Hiertoe zal een jaarlijkse penetratietest ten behoeve van informatiebeveiliging uitgevoerd worden.
Verbetering mobiele bereikbaarheid
Voor een goede mobiele bereikbaarheid van de medewerkers van gemeente Vught zal er geïnvesteerd worden in benodigde zakelijke apparatuur en abonnementen. Ook zal een herijking plaatsvinden van het (mobiele) telefoniebeleid.
Digitalisering dienstverlening aan de inwoner
Samen met de afdeling Burgerzaken is in 2024 een eerste aanzet gemaakt voor digitaliseren en automatiseren van bepaalde dienstverlening. Insteek is om op basis van een positieve pilot en businesscase een flinke slag te maken voor verdere digitalisering. Hierbij kan gedacht worden aan Doorgeven verhuizing, Aangifte overlijden en Aangifte geboorte. Dit draagt bij aan een efficiëntere en klantvriendelijker dienstverlening, die ook past in het verwachtingspatroon van onze inwoners en bedrijfsleven om 24/7 en digitaal diensten en producten af te kunnen nemen bij de gemeente Vught.
Toegankelijkheid digitale dienstverlening
In het kader van toegankelijke digitale communicatie en informatievoorziening dienen overheidswebsites te voldoen aan WCAG vereisten. We gaan hiervoor de benodigde reguliere audits jaarlijks uitvoeren en eventuele aanpassingen doorvoeren in websites, subsites en modules van de gemeente Vught.
Efficiency in duurzaam opslaan en gebruik van informatie
Digitalisering zal ook ingezet worden ten behoeve van efficiency en duurzaam archiveren van informatie. Zo zal er ingezet worden op een koppeling tussen de systemen van het sociaal domein, en het centrale zaak- en document management systeem.