Paragrafen

Onderhoud kapitaalgoederen

Inleiding

In deze paragraaf wordt aangegeven op welke wijze de kapitaalgoederen in de openbare ruimte worden onderhouden. Hiervoor zijn beleids- en beheerplannen vastgesteld en voor de uitvoering zijn de benodigde financiële middelen beschikbaar gesteld. We onderscheiden de volgende beheersdisciplines:

  • Wegen
  • Openbare verlichting
  • Civieltechnische kunstwerken
  • Riolering
  • Groen en bomen
  • Speelvoorzieningen
  • Verkeer

Per beheerdiscipline gaan we nader in op de beleidskaders en ontwikkelingen, de prestaties en kwaliteit en de financiën. Er wordt afgesloten met een meerjarenoverzicht van de projecten in de openbare ruimte.

Achterstallig onderhoud
Een belangrijk onderdeel van de paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen is om te beoordelen of de gemeentelijke kapitaalgoederen voldoende onderhouden worden en achterstallig onderhoud wordt voorkomen. De notitie Materiële vaste activa van de commissie Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) maakt onderscheid tussen twee soorten achterstallig onderhoud:

  • Achterstallig onderhoud waarmee onveilige situaties worden gecreëerd en waarbij sprake is van kapitaalvernietiging is onaanvaardbaar en dient zo spoedig mogelijk doch uiterlijk binnen een redelijke termijn hersteld te worden. Op basis van artikel 44 lid 1a BBV is de gemeente verplicht hiervoor een voorziening te vormen. Het achterstallig onderhoud wordt vervolgens ten laste van deze voorziening gebracht.

Bij alle kapitaalgoederen is er geen sprake van achterstallig onderhoud in de eerste betekenis daarvan. Er zijn dus geen onveilige situaties en er vindt geen kapitaalvernietiging plaats. Er hoeft daarom geen voorziening te worden gevormd.

  • Er kan ook sprake zijn van achterstallig onderhoud zonder dat dit leidt tot kapitaalvernietiging en/of onveilige situaties. Daar is sprake van wanneer de onderhoudstoestand van een kapitaalgoed lager is dan het door de raad vastgestelde kwaliteitsniveau. Wanneer dit veroorzaakt wordt door onvoldoende beschikbaar gesteld budget door de raad is het noodzakelijk dat de raad een besluit neemt om óf meer budget beschikbaar te stellen óf het gewenste kwaliteitsniveau naar beneden bij te stellen zonder dat dit leidt tot kapitaalvernietiging en/of onveilige situaties

Bij wegen is er sprake van achterstallig onderhoud, zonder dat er sprake is van kapitaalsvernietiging en/of onveilige situaties. Voor de aanpak van deze achterstand wordt in eerste instantie in 2025 de wegenlegger geactualiseerd, waarna er in 2026 een wegenbeleidsplan wordt opgesteld. Meer informatie hierover is te vinden bij het thema wegen, zie hieronder. Bij de overige kapitaalgoederen is er geen sprake van achterstallig onderhoud.

Wegen

Beleidskader
Beleidsmatig wordt er onderscheid gemaakt tussen verharde wegen en zand- en halfverharde wegen. In beleidsplannen worden de ambities en doelstellingen vastgesteld en voor beheer en onderhoud worden hierin kaders vastgesteld.
Voor zand- en half verharde wegen is in 2024 een beleidsplan vastgesteld door de gemeenteraad. Voor verharde wegen is er geen actueel beleidsplan. Voor planmatig beheer en onderhoud van de verharde wegen is dit wel gewenst. Er wordt dan ook ingezet op het actualiseren van dit plan. Een belangrijke voorwaarde hiervoor is een actuele wegenlegger. Deze wordt in 2025 aan de gemeenteraad ter besluitvorming voorgelegd. Hierna starten we met het opstellen van het beleidsplan wegen, dat naar verwachting in 2026 aan de gemeenteraad ter besluitvorming wordt voorgelegd.

Prestaties en kwaliteit
Het groot onderhoud van wegen dat plaatsvindt, dient ervoor om het bestaande wegennet in stand te houden op het kwaliteitsniveau zoals dat is aangegeven in de CROW-wegbeheersystematiek als een evenwichtig wegennet. Er wordt op een rationele manier kennis verkregen over waar, wanneer, welke maatregelen moeten worden getroffen om volgens de vooraf gestelde norm het afgesproken kwaliteitsniveau te bereiken. De systematiek geeft daarbij aan welke maatregelen hiervoor noodzakelijk zijn. 

Het jaarlijks onderhoud is gekoppeld aan een tweejaarlijkse globale visuele weginspectie van het wegenbestand, welke voor het laatst begin 2023 heeft plaatsgevonden. Onderstaande kwaliteitscijfers zijn gebaseerd op deze tweejaarlijkse globale visuele weginspectie.

Kwaliteit asfalt-verharding

2019

2021

2023

Evenwichtig wegennet

Kwaliteit elementen-verharding

2019

2021

2023

Evenwichtig wegennet

A+

55%

53%

39%

20%

A+

54%

61%

43%

10%

A

19%

8%

17%

60%

A

22%

15%

24%

77%

B

16%

29%

27%

12%

B

18%

20%

18%

8%

C

4%

1%

1%

8%

C

1%

0%

1%

5%

D

7%

9%

16%

0%

D

6%

4%

14%

0%

Kwaliteitsniveau volgens CROW richtlijnen:
A+:   geen schade
A:    enige schade, maar de waarschuwingsgrens is nog niet overschreden
B:    waarschuwingsgrens is overschreden: binnen vijf jaar is onderhoud nodig
C:   richtlijn is overschreden: binnen twee jaar is groot onderhoud nodig
D:   richtlijn is meer dan één klasse overschreden: er is direct groot onderhoud nodig

Een groot aandeel van de asfaltverharding met een slechte kwaliteit (niveau D) betreft erftoegangswegen en minder belangrijke landbouwwegen. Aanpak hiervan heeft een lagere prioriteit omdat deze weinig gebruikt worden en verschillende wegen afgewaardeerd mogen worden naar half verharde wegen. Bij het actualiseren van de wegenlegger en in het beleidsplan verharde wegen wordt hier nadrukkelijk aandacht aan besteed.

Financiën
Voor het onderhoud van de wegen zijn jaargebonden budgetten beschikbaar. Voor de investeringen zijn jaarlijks investeringskredieten beschikbaar.

Wegen                                     x € 1.000

2025

2026

2027

2028

Onderhoud wegen

509

519

529

515

Investering wegen

1.567

1.435

1.465

1.496

Openbare verlichting

Beleidskader en ontwikkelingen
Het beheerplan openbare verlichting geeft kaders voor de openbare verlichting, binnen en buiten de bebouwde kom, die aansluiten op landelijke wetgeving. Met het beheerplan wordt aangegeven waar de openbare verlichting aan moet voldoen om zo goed mogelijk te functioneren.

Prestaties en kwaliteit
De kwaliteit van de verlichting laat zich uitdrukken in een percentage in dienst (brandt wel/brandt niet). Hierop wordt jaarlijks gemeten en gerapporteerd, de huidige score ligt hoger dan 99%. De doelstelling is deze score de komende jaren te handhaven. Invulling wordt gegeven aan het verledden van het areaal om de doelstelling te behalen om in 2030 volledig verled te zijn.

Financiën
Er is investeringskrediet beschikbaar voor de openbare verlichting en daarnaast is er ook een investeringskrediet voor het verledden van de openbare verlichting.

Openbare verlichting            x € 1.000

2025

2026

2027

2028

Investering openbare verlichting

288

264

269

275

Investering verledden openbare verlichting

77

70

72

73

Civieltechnische kunstwerken

Beleidskader en ontwikkelingen
Periodiek wordt aan de hand van een visueel uitgevoerde inspectie de meerjarenonderhoudsplanning geactualiseerd. Er wordt gestuurd op een veilig gebruik met een doelmatige uitstraling.

Prestaties en kwaliteit
De kwaliteit van het areaal is beneden het basisniveau geraakt. Voor de komende jaren is een vervanging- en herstelprogramma ingepland.

Financiën
Vervanging civieltechnische kunstwerken
Voor de vervanging van civieltechnische kunstwerken zijn de volgende investeringen begroot voor de komende jaren.

Civieltechnische kunstwerken     x € 1.000

2025

2026

2027

2028

Investeringen civieltechnische kunstwerken 

40

61

62

0

Onderhoud civieltechnische kunstwerken
Voor het onderhoud van civieltechnische kunstwerken is een meerjarenplanning opgesteld. Op basis van de kosten van de komende 10 jaar is de gemiddelde storting in de voorziening per jaar berekend. De jaarlijkse onttrekking is afgeleid van de kosten die verwacht worden.

Civieltechnische kunstwerken     x € 1.000

2025

2026

2027

2028

Beginsaldo voorziening

379

379

464

477

Storting

140

139

138

137

Onttrekking

140

53

125

125

Eindsaldo voorziening

379

464

477

489

Riolering (incl. water)

Beleidskader en ontwikkelingen
In het programma water en riolering 2022-2026 (PWR) is de zorgplicht voor afvalwater, hemelwater en grondwater van de Wet milieubeheer en de Waterwet vertaald in visie en beleid voor de Vughtse riolering en wateren. Het PWR is zo opgesteld dat dit eenvoudig geïmplementeerd kan worden in de omgevingswet.

Om invulling te geven aan de duurzaamheidsambities is de Nota Vught Klimaatadaptief 2035 opgesteld. Het PWR in combinatie met de Nota Vught Klimaatadaptief 2035 biedt meer mogelijkheden om de leefomgeving klimaatadaptief in te richten.

Prestaties en kwaliteit

  • Volledige scheiding van afvalwater en hemelwater op lange termijn. We streven ernaar om de overlast door foutieve aansluitingen in de komende circa 20 jaar te minimaliseren, daarvoor hebben we een subsidieregeling. Het kost meer tijd dan eerder voorzien, omdat uit onderzoek is gebleken dat de hoeveelheid foutieve aansluitingen groter is.
  • We vervangen en onderhouden rioolgemalen en riolering die in slechte staat verkeert. We vervangen 6% rioolgemalen en 2 % riolering per jaar, zodat de gemiddelde kwaliteit toeneemt. We doen de werkzaamheden zoveel mogelijk gebiedsgericht, met verbetering voor weginrichting, verlichting en groen.
  • We zorgen ervoor dat bij die theoretische bui, die eenmaal per twee jaar optreedt, geen water op straat voorkomt. We voorkomen schade door hevige regenval, door bij vervanging van riolering te beoordelen of extra grote riolering nodig is.
  • We meten de grondwaterstanden en analyseren de gegevens, met het oog op de plannen met de Rijksinfrastructuur en de andere (woningbouw) ontwikkelingen.

Water

  • We vervangen de hemelwaterriolering zodanig dat de waterkwaliteit verbetert. We nemen extra verbindingen en berging in vijvers mee in projecten. We vervangen de beschoeiing ongeveer elke 20 tot 25 jaar en baggeren regelmatig, elke 10 tot 15 jaar.

Financiën
Vervanging riolering, pompen en gemalen, beschoeiingen en baggeren
Voor de riolering zijn jaarlijks investeringskredieten beschikbaar voor riolering, pompen en gemalen. Voor de wateren zijn voor beschoeiingen jaarlijks investeringskredieten beschikbaar en voor baggeren een exploitatiebudget. Onderdeel van het onderhoudsbudget baggeren is een storting in de voorziening baggeren, die hieronder wordt toegelicht.

Riolering en water                x € 1.000

2025

2026

2027

2028

Riolering

Investering riolering

4.891

4.461

4.538

4.616

Investering pompen en gemalen

169

159

167

174

Water

Investering beschoeiingen

152

139

42

45

Beheer vijvers en waterwegen

238

238

239

242

Baggeren
Baggeren maakt onderdeel uit van het beheer vijvers en waterwegen. Omdat de kosten per jaar veel kunnen verschillen in omvang is hiervoor een voorziening ingesteld. De storting in deze voorziening is berekend op basis van de gemiddelde kosten per jaar van de meerjarenplanning. Op basis van de jaarlijkse kosten die verwacht worden zijn de onttrekkingen begroot.

Baggeren    x € 1.000

2025

2026

2027

2028

Beginsaldo voorziening

187

164

205

118

Storting

129

129

129

129

Onttrekking

152

89

216

216

Eindsaldo voorziening

164

205

118

32

Groen en bomen

Beleidskader en ontwikkelingen
22 juni 2023 is het gemeentelijk groenbeleid onder de naam “Groenvisie” unaniem aangenomen door de gemeenteraad. Samen met de reeds bestaande “Groene kaart”, de waardevolle bomenlijst, het beheersysteem en de vastgestelde beeldkwaliteitsnormen vormt dit een adequaat sturingsmechanisme voor het beheer en onderhoud van het openbaar groen. Door middel van dit beleid kan ingespeeld worden op thema’s zoals klimaatadaptatie, duurzaamheid en biodiversiteit.
Om de ecologische kwaliteit (biodiversiteit) van het groen te versterken is de Nota biodiversiteit opgesteld.

Prestaties en kwaliteit

Gebied

Kwaliteitsniveau

Centra

A-kwaliteit

Wijken

B-kwaliteit

Buitengebied en overgang buitengebied

C-kwaliteit

Financiën
Voor investeringen in het groenareaal zijn de onderstaande kredieten beschikbaar.

Groen                                  x € 1.000

2025

2026

2027

2028

Investering groen

586

537

348

355

Speelvoorzieningen

Beleidskader en ontwikkelingen
Eigenaren en beheerders van speelvoorzieningen zijn verplicht alle speelvoorzieningen, die openbaar toegankelijk zijn, aantoonbaar te laten voldoen aan het Warenwetbesluit Attractie- en Speeltoestellen (WAS). De wet verplicht daarom de eigenaar en/of de beheerder een logboek bij te houden van elk speeltoestel.

Prestaties en kwaliteit
In het beheerplan speelvoorzieningen is weergegeven welke speelvoorzieningen gedurende deze periode worden vervangen. De huidige gemiddelde kwaliteit van de speelvoorzieningen is hieronder weergegeven.

Kwaliteit speelvoorzieningen

Uitstekend

Goed

Voldoende

Onvoldoende

Slecht

X

Financiën
Voor de investeringen in speelvoorzieningen zijn de onderstaande kredieten beschikbaar.

Spelen                                 x € 1.000

2025

2026

2027

2028

Investering speelvoorzieningen

120

110

112

115

Verkeer- en vervoersplan (incl. parkeren)

Beleidskader en ontwikkelingen Verkeer
Het beleidskader voor verkeer is de Mobiliteitsvisie, kernbegrippen in de visie zijn, veiligheid, duurzaamheid, leefbaarheid en bereikbaarheid. In de visie zijn de modaliteiten op elkaar afgestemd en zijn duidelijke keuzes betreffende de verschillende modaliteiten in relatie tot gebieden/trajecten binnen de gemeentegrenzen gemaakt. Er is hierin een duidelijke voorkeur voor de modaliteiten lopen en fietsen.

Prestaties en kwaliteit verkeer
In de mobiliteitsvisie is bepaald dat de gemeente aansluit bij het landelijke beleid, het strategisch plan verkeersveiligheid 2030 (SPV) en de daarin gestelde doelstelling. Een van de pijlers is dat het verkeerveiligheidsbeleid meer risico gestuurd wordt. Doel: risico's in het verkeer structureel terugdringen.

Beleidskader en ontwikkelingen Parkeren
In 2013 is de Nota Parkeerbeleid 2013-2022 vastgesteld. Goed parkeerbeleid is van essentieel belang voor onder andere het functioneren van het centrum, de kwaliteit van de woonomgeving, het economisch functioneren van werkgebieden en het stimuleren van het gebruik van fiets en openbaar vervoer.  In 2024 wordt de nieuwe nota parkeerbeleid aan de raad ter besluitvorming voorgelegd.

Prestaties en kwaliteit verkeer
Het parkeerbeleid draagt bij aan het versterken van de stedelijke vitaliteit en zorgt voor een optimale benutting van de infrastructuur. In de nota zijn onder andere de parkeernormen opgenomen.

Financiën
Voor investeringen in verkeer en parkeren zijn de onderstaande kredieten beschikbaar.

Verkeer en parkeren            x € 1.000

2025

2026

2027

2028

Investering verkeer (incl. parkeren)

24

22

22

23

Meerjarenoverzicht projecten in de openbare ruimte

In onderstaande tabel zijn alle projecten in de openbare ruimte voor de komende jaren opgenomen. Hierbij is aangegeven in welke jaren de (resterende) werkzaamheden gepland staan en wat het totale krediet is van het project.  De uitgaven op de projecten worden bekostigd vanuit de investeringskredieten MOR voor wegen, riolering, verlichting, groen etc. Onder de tabel wordt een toelichting gegeven op de projecten.

Project                                    x € 1.000

2025

2026

2027

2028

Totaal krediet

Herinrichting Emmasingel e.o.

#####

#####

0

0

6.673

WRM CPO/B v Hövellplein

480.918

25.000

0

0

1.227

Herinrichting Martinilaan

0

0

0

#####

1.211

Herinrichting Loonsebaan Postweg-Kampdijkl

#####

0

0

0

2.599

Herinrichting Vondelstraat-Sniedersstraat

50.000

#####

0

0

1.206

Meerj. contr. wegmakeringen

25.000

25.000

25.000

25.000

125

Fietspad Drongelens pad 

400.000

500.000

568.373

0

2.000

Snelfietsroute Den Bosch-Eindhoven

12.000

0

0

0

42

RI: Rijksinfra - PHS – Realisatie

450.000

0

0

0

3.891

Herinrichten Dr. Hillenlaan

0

635.000

0

0

635

Herinrichting Esscheweg

0

0

0

0

0

Herinrichting Laagstraat

0

Herinrichting knooppunt Haldersebaan

0

Voetpad Vijverbosweg

0

Aanplant bomen in de openbare ruimte

600

Dassentunnels

0

0

0

0

150

Hertoglaan

400.000

0

0

0

2.100

Permanente ontsluitingsweg PI

0

0

0

0

0

Achterstraat

243.000

0

0

0

243

Langzaam verkeersbrug St Lambertusbrug zz

17.173

0

0

0

17

Langzaam verkeersbrug St Lambertusbrug nz

22.539

0

0

0

23

Langzaam verkeersbrug Driesendam

0

0

62.196

0

62

Langzaam verkeersbrug Pepereind

0

61.156

0

0

61

Langzaam verkeersbrug Fort Isabella

0

0

0

0

892

Toelichting op de projecten

Emmasingel en omgeving
Een reconstructieproject met een beperkte relatie met Rijksinfra. Het project is in 2022 opgestart en is vanwege de omvang meerjarig ingepland.

Baron van Hövellplein en Dr. Hillenlaan
Werkzaamheden aan de openbare ruimte volgen bouwactiviteiten.

Martinilaan
Het project Martinilaan kent een koppeling met de ombouw van de N65. De Martinilaan wordt mogelijk deels ingericht als fietsstraat. Het traject loopt van de N65 tot aan de ovonde. De ombouw van de Martinilaan staat gepland om aansluitend op de realisatie van de N65 uit te voeren. Exacte planning is daarom nog niet helder.

Loonsebaan
Project Loonsebaan betreft het traject rotonde Postweg-Loyolalaan tot aan de Kampdijklaan. Ook de Loonsebaan wordt ingericht als fietsstraat. Dit project ligt onder de invloedsfeer van PHS, is daarnaast redelijk autonoom, is ingepland om in 2025 uit te voeren.

Vondelstraat-Sniedersstraat
Het betreft een herinrichtingsproject. Er is geen relatie met Rijksinfra, dit project is autonoom in te plannen.

Fietspad Drongelens pad
De fietspaden op de dijk langs het Drongelens kanaal vergen groot onderhoud. Gezien de lengte van het traject vergt dit een grote investering.

RI: Rijksinfra - PHS – Realisatie
Voorafgaand aan de werkzaamheden van PHS worden diverse 'conditioneringswerkzaamheden' uitgevoerd. Het merendeel van de kosten wordt gedragen door ProRail. We voeren echter ook direct Vughtse werkzaamheden uit om de eigen kwaliteiten te verbeteren en hiermee overlast te beperken. De in 2023 gestarte conditioneringswerkzaamheden worden in 2025 voortgezet.

Herinrichting Esscheweg
De inrichting van de Esscheweg over het traject rotonde Hertoglaan tot aan de Schotsbergendreef vergt verkeerkundige verbetering, in het bijzonder de fietsverbinding. De ondergrondse aanwezigheid van een hoofdtransport gasleiding en waterleiding vergen gedegen onderzoek, waarna een herinrichting kan plaatsvinden. Het moment van realisatie vereist afstemming met de planning van Rijksinfra.

Herinrichting Laagstraat
Vanuit verkeerskundige perspectief is aanpassing van de Laagstraat over het traject Vlasmeersestraat – Tunnelbak PHS wenselijk. Gescheiden rijbanen voor fietsers en een goede verbinding voor voetgangers zijn hier gewenst. De aanwezigheid van bomen, maar ook de aangrenzende ontwikkelingsprojecten als Leyhoeve en Voorburg vergen gedegen onderzoek, waarna een herinrichting kan plaatsvinden. Het moment van realisatie vereist afstemming met de planning van Rijksinfra.

Herinrichting knooppunt Haldersebaan
Ten gevolge van de geplande grootschalige woningbouw bij Reinier van Arkel en Leijhoeve en de hiermee gepaard gaande toename van verkeersintensiteit, wordt studie gemaakt naar optimalisatie van dit knooppunt. De Boxtelseweg, Haldersebaan en Glorieuxlaan, alsmede de in te passen snelfietsroute F2 maken hier onderdeel vanuit.

Voetpad Vijverbosweg
In 2025 wordt gestart met de civieltechnische voorbereiding voor de aanpassing van de Vijverbosweg ten behoeve van de ontwikkeling van Kloostergoed Theresia. Met de ontwikkelaar is overeengekomen dat de bouwkosten, en de interne ambtelijke kosten, voor rekening zijn voor de ontwikkelaar.

Aanplant bomen in de openbare ruimte
Voor de jaren 2024, 2025 en 2026 is er een krediet € 200.000 beschikbaar gesteld voor de aanplant van bomen in de openbare ruimte. We nemen hierbij de bomenkansenkaart als uitgangspunt. Hiermee kunnen we de bomenstand laten groeien en daarmee de openbare ruimte meer bedekken met de kronen van bomen.

Dassentunnels
In 2025 wordt verder invulling gegeven aan de wens om verhoging van de verkeersveiligheid van zowel de weggebruikers als de dassen.

Hertoglaan
Tijdens inspectie begin 2024 is gebleken dat de kwaliteit van de riolering in de Hertoglaan directe vervanging vereiste. Deze vervanging van het riool loopt door tot in 2025.

Permanente ontsluiting PI
Door aanleg van een permanente ontsluitingsweg naar de PI wordt de Lunettenlaan ontlast. De kosten voor dit project worden door het Rijk gedragen.

Achterstraat
Om de riolering in de Achterstraat beter te laten functioneren, wordt deze vervangen.

Diverse vervangingen van langzaam verkeersbruggen
De vervanging van diverse langzaam verkeersbruggen (bruggen voor voetgangers en fietsers) staat gepland voor de komende jaren.

Langzaam verkeersburg Fort Isabella
In samenwerking met de provincie, gemeente Den Bosch, de Isabella Groep en het waterschap wordt gewerkt aan de realisatie van een recreatieve fiets- en voetgangersbrug.

Deze pagina is gebouwd op 10/31/2024 11:22:06 met de export van 10/31/2024 11:19:23