Paragrafen

Lokale heffingen

Onroerende-zaakbelastingen

De heffingsgrondslag voor de onroerende-zaakbelastingen is de waarde zoals die in het kader van de Wet Waardering Onroerende Zaken jaarlijks wordt vastgesteld. Er zijn twee heffingen, de OZB-gebruikersbelasting voor niet-woningen en de OZB-eigenarenbelasting voor zowel woningen als niet-woningen. Daarbij passen we de drie onderstaande uitgangspunten toe:

Autonome ontwikkelingen
Conform bestaand beleid worden autonome ontwikkelingen gecompenseerd bij de tariefbepaling.

Areaal
Areaalontwikkelingen leiden in het geval van uitbreiding tot meeropbrengsten en in het geval van krimp tot minderopbrengsten. Areaal heeft derhalve geen effect op de lastendruk.

Indexatie
Het meerjarig begrotingsperspectief leidt ertoe dat met ingang van 2025 de inflatiecorrectie van 2,2%  wordt toegepast.

Verwacht wordt dat de WOZ-waarden voor woningen naar waardepeildatum 1-1-2024 een stijging laten zien. Voor niet-woningen verwachten we een marktontwikkeling rond de nullijn. De marktontwikkeling heeft geen effect op de uiteindelijk te realiseren OZB-opbrengsten omdat de gemiddelde waardestijging of -daling wordt verdisconteerd in de tarieven. Daarmee heeft dit ook geen effect op de lastendruk.

Toeristenbelasting

Voor het houden van verblijf met overnachting binnen de gemeente Vught, door personen die niet als ingezetene met een adres in de gemeente in de basisregistratie personen staan ingeschreven, wordt toeristenbelasting geheven. De opbrengst van de toeristenbelasting maakt onderdeel uit van de algemene dekkingsmiddelen.

Toeristenbelasting

2022

2023

2024

Aantal overnachtingen hotels

152.950

152.000

167.654

Aantal overnachtingen overige

120.133

120.000

120.373

Totaal

273.083

272.000

288.027

Er zijn voor belastingjaar 2024 nog geen cijfers beschikbaar. Het aantal overnachtingen is ingeschat.

Het heffen van toeristenbelasting draagt bij aan de voorzieningen in onze gemeente waar toeristen gebruik van kunnen maken. De gemeente Vught faciliteert onder andere de informatievoorziening online en offline voor toeristen en recreanten, middels www.visitvught.nl en de toeristische informatiepunten. Daarnaast verbindt de gemeente Vught de ondernemers binnen de recreatieve sector in een jaarlijkse bijeenkomst. Toeristen maken ook gebruik van de bredere voorzieningen die Vught heeft, zoals de fiets- en wandelpaden, de bijbehorende bankjes, afvalbakken en informatieborden, IJzeren Man, DePetrus etc. Ondanks dat de toeristenbelasting geen doelbelasting is, worden de lasten van bovengenoemde faciliteiten indirect (deels) bekostigd door de gebruiker.

Afvalstoffenheffing

Afvalstoffenheffing is een bestemmingsheffing voor het verhalen van de kosten van de afvalinzameling en –verwerking. Het uitgangspunt voor de afvalstoffenheffing is maximaal 100% kostendekkende tarieven. De kosten van de milieustraat worden gedeeltelijk gedekt door tarieven aan de poort. We hanteren de principes “de vervuiler betaalt” en “afval is grondstof”. We bieden het door de burgers gewenste serviceniveau tegen zo laag mogelijke kosten. Het tarief bestaat uit een vastrecht en een variabel deel, op basis van volume en het aantal ledigingen. Het stijgen van de kosten en beleidsmatige keuzes liggen hieraan ten grondslag. De verzwaring van de lastendruk wordt evenredig over de belastingplichtigen verdeeld.

Afval

x €1.000

Kosten taakveld

3.637

Inkomsten taakveld(en), excl. heffingen

620

Directe kosten en inkomsten

3.017

Overhead 

278

BTW

557

Toe te rekenen kosten

835

Totale kosten

3.851

Opbrengst heffingen

3.851

Mutatie egalisatievoorziening afval

0

Totale inkomsten

3.851

Dekkingspercentage

100%

Rioolheffing

Rioolheffing is een bestemmingsheffing om kosten voor een doelmatig werkende riolering en overige maatregelen ten aanzien van hemelwater en grondwater te verhalen. Artikel 228a Gemeentewet maakt een onderscheid tussen de waterketen (afvoer afvalwater) en het watersysteem (hemelwater en grondwater). In het programma water en riolering 2022-2026 (PWR) zijn de volgende uitgangspunten voor de rioolheffing opgenomen:

  • kostendekkende tarieven (maximaal 100%);
  • heffingsgrondslag drinkwaterverbruik;
  • voorwaarden voor bronnering;
  • principe “de vervuiler betaalt”.

Eventuele risico’s en tekorten worden opgevangen door de voorziening riolering.

Riool

x €1.000

Kosten taakveld(en)

3.990

Inkomsten taakveld(en), excl.. heffingen

16

Directe kosten en inkomsten

3.974

Overhead 

363

BTW

244

Toe te rekenen kosten

608

Totale kosten

4.581

Opbrengst heffingen

4.699

Mutatie egalisatievoorziening riolering

-118

Totaal inkomsten

4.581

Dekkingspercentage

100%

Leges

Bij de leges wordt onderscheid gemaakt tussen de leges algemene dienstverlening, dienstverlening fysieke leefomgeving (omgevingsvergunning) en overige dienstverlening. De legesverordening is opgebouwd uit deze drie titels.
Kruissubsidiëring binnen de diverse titels van de Legesverordening wordt op beperkte schaal toegepast, o.a. bij het tarief voor bouw gerelateerde omgevingsvergunningen. Kruissubsidiëring kan worden toegepast om legesopbrengsten te maximaliseren en financiële prikkels positief dan wel negatief in te zetten. De kostendekking blijft op totaalniveau onder de 100%.

Kostendekkendheid            x € 1.000

Titel 1, algemene dienst-verlening

Titel 2, dienst-verlening fysieke leefomgeving/ omgevings-vergunning

Titel 3, dienst-verlening onder Europese diensten-richtlijn

Totaal leges

Kosten taakveld(en)

822

909

185

1.916

Opbrengsten taakveld(en), excl. heffingen

710

0

0

710

Directe kosten en opbrengsten

112

909

185

1.206

Overhead

723

800

163

1.685

BTW

2

0

9

10

Toe te rekenen kosten

724

800

171

1.696

Totaal kosten en opbrengsten

836

1.710

356

2.902

Opbrengst heffingen

445

1.412

71

1.928

Dekkingspercentage

53%

83%

20%

66%

Begraafplaatsen / grafrechten

De gemeente Vught exploiteert één algemene begraafplaats. Er wordt gestreefd naar een kostendekkende exploitatie van deze begraafplaats. Om te komen tot kostendekkende tarieven zijn de grafrechten de afgelopen drie jaar verhoogd. De kostendekking zoals opgenomen in de tabel is gebaseerd op een 100% kostendekkende exploitatie inclusief overhead. De geraamde opbrengsten zijn gebaseerd op 5 begravingen per jaar en 12 verlengingen.

Begraafplaatsen

x €1.000

Kosten taakveld(en) incl. (omslag) rente

24

Inkomsten taakveld(en), excl. heffingen

0

Directe kosten

24

Overhead

7

BTW

5

Toe te rekenen kosten

12

Totale kosten

36

Opbrengst grafrechten

20

Dekkingspercentage

57%

Reclamebelasting

In 2013 is voor het centrum van Vught een reclamebelasting ingevoerd. De opbrengsten van deze reclamebelasting (na aftrek van perceptiekosten en oninbaar) worden afgedragen aan het centrummanagement. Het centrummanagement gebruikt deze middelen voor investeringen en activiteiten die positief bijdragen aan de leefbaarheid en aantrekkingskracht van het centrum.

Deze pagina is gebouwd op 10/31/2024 11:22:06 met de export van 10/31/2024 11:19:23