Paragrafen

Financiering

De richtlijnen en doelstellingen met betrekking tot de financieringsactiviteiten zijn vastgelegd in het treasurystatuut.  Het wettelijke kader hiervoor vormt de Wet Fido (Wet Financiering Decentrale Overheden).
Treasury omvat alle activiteiten die zich richten op het sturen en beheersen van, het verantwoorden over en toezicht houden op de financiële vermogenswaarden, de financiële geldstromen, de financiële posities en de hieraan verbonden risico’s.

Doelstellingen treasurybeleid(mede uitgevoerd door NV Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)):
De treasuryfunctie van de gemeente dient tot:

  • het zorgdragen van een tijdige beschikbaarheid van middelen door het verkrijgen en handhaven van toegang tot financiële markten tegen acceptabele condities;
  • het beschermen van gemeentelijke vermogens- en renteresultaten tegen ongewenste financiële risico’s zoals renterisico’s, koersrisico’s, kredietrisico’s en liquiditeitsrisico’s;
  • het minimaliseren van de interne verwerkingskosten en externe kosten bij het beheren van de geldstromen en financiële posities;
  • het optimaliseren van de renteresultaten binnen de kaders van de Wet Fido respectievelijk de gemeentelijke kaders vastgelegd in het treasurystatuut.

Rentevisie

De verwachting is dat de rentetarieven op korte termijn stabiliseren. Dit geldt zowel voor de korte termijn rente als de lange termijn rente. Wij houden de renteontwikkelingen nauwlettend in de gaten. De gemeente Vught staat voor grote financieringsopgaven in het kader van komende investeringsprogramma’s (met name PHS en scholen).

Om een optimaal renteresultaat te behalen streven we door liquiditeitenbeheersing naar zo min mogelijk overtollige middelen. In 2025 ontstaat, ondanks forse investeringen en verder ontstaan voornamelijk tekorten. De tekorten financieren we zoveel mogelijk kort. Op kasgeldleningen gelden lage rentes (tot voor kort zelfs negatief). Hierdoor maken we optimaal gebruik van de lage rentestanden. Zodra wettelijke grenzen overschreden dreigen te worden of zodra verwacht wordt dat de rente een structurele stijgende lijn zal vertonen, zal een langlopende lening aangetrokken worden.

Liquiditeitsplanning

Om geen ongewenste risico's te lopen en om een optimaal renteresultaat te behalen worden alle treasury activiteiten gebaseerd op een liquiditeitsplanning. De liquiditeitsplanning is onderverdeeld in kasstromen uit operationele, investering en financieringsactiviteiten en laat meerjarig het volgende beeld zien:

Kasstroomoverzicht

x € 1.000

2024

2025

2026

2027

2028

exploitatiesaldo

721

974

-14

-25

188

overige liquiditeitsmutaties reserves/voorzieningen

-2.715

-1.396

10.921

-2.316

-344

bij: afschrijvingen

5.512

5.845

6.222

6.225

6.533

bij:mutaties werkkapitaal

3.952

-17.182

71

-14.760

-240

kasstroom uit operationele activiteiten

7.470

-11.759

17.199

-10.877

6.137

investeringen materiële vaste activa

-26.153

-19.581

1.774

-10.263

-7.188

desinvesteringen materiële vaste activa

0

0

0

0

0

mutatie financiële vaste activa

-467

197

-500

0

0

kasstroom uit investeringsactiviteiten

-26.620

-19.383

1.274

-10.263

-7.188

aflossing langlopende lening

11.043

539

-4.632

-4.636

-4.641

kasstroom uit financieringsactiviteiten

11.043

539

-4.632

-4.636

-4.641

Saldo 1 januari

500

500

500

501

502

mutaties in boekjaar

13.842

-25.776

-5.691

-9.504

0

saldo 31 december

-5.191

-9.003

502

503

0

liquiditeitsbehoefte(langlopende lening)

0

12.622

-13.842

11.195

5.691

saldo na aantrekken langlopende lening*

-5.191

3.619

-13.340

11.698

5.691

cumulatieve liquiditeitsbehoefte 

0

12.622

-1.220

9.975

15.667

* minimaal benodigde kaspositie kort wordt gesteld op € 500.000.

De langlopende leningen worden op de kapitaalmarkt gefinancierd.

Rentetoerekening

De rentelasten worden door middel van een rente omslagpercentage toegerekend aan de verschillende taakvelden.

Rentetoerekening 

2025

2026

2027

2028

                                                                  x € 1.000

a. Externe rentelasten (korte en lange financiering)

1.245

1.406

1.412

1.540

b. Externe rentebaten 

-2

-3

-3

-3

Saldo rentelasten en rentebaten 

1.242

1.403

1.410

1.538

Toegerekende rente grexen/projecten

-160

-169

-165

-165

c2. Rente projectfinanciering 

0

0

0

0

c3. Rentebaat doorverstrekte leningen

0

0

0

0

Aan taakvelden toe te rekenen externe rente

1.082

1.234

1.245

1.373

d1. Rente over eigen vermogen 

0

0

0

0

d2. Rente over voorzieningen 

0

0

0

0

Totaal aan taakvelden toe te rekenen rente

1.082

1.234

1.245

1.373

e. De aan taakvelden toegerekende rente (renteomslag)

1.265

1.802

1.839

1.847

f. Renteresultaat taakveld treasury

183

567

595

474

Risicobeheer

In de wet Fido is een begrenzing opgenomen van kortlopende middelen die gemeente mogen opnemen, de zogenaamde kasgeldlimiet. De minister heeft de limiet vastgesteld op 8,5% van het begrotingstotaal. Voor de gemeente Vught wordt de kasgeldlimiet geraamd op:

Kasgeldlimiet            x € 1.000

2025

2026

2027

2028

Begrote lasten

118.405

107.551

105.521

103.070

Kasgeldlimiet

10.064

9.142

8.969

8.761

De renterisico-norm begrenst de rentegevoeligheid van de vaste schuldpositie van de gemeente. Het renterisico wordt bepaald door de som van het bedrag aan herfinanciering en het bedrag aan renteherziening op de vaste schuld. Het percentage is door de minister vastgesteld op 20% van het begrotingstotaal. Maximaal mag dus 20% van het begrotingstotaal in enig jaar aan rentegevoeligheid onderhevig zijn. De gemeente Vught heeft 12 lineaire leningen uitstaan tegen vaste renten. Het totaal geleende bedrag bedraagt op 1 januari 2023 € 59,8 miljoen. Doordat er in gelijke delen wordt afgelost lopen we een beperkt renterisico.

Berekening renterisiconorm  x € 1.000

2025

2026

2027

2028

10

Begrote lasten

118.405

107.551

105.521

103.070

11

Het bij ministeriële regeling vastgesteld %

20%

20%

20%

20%

12

Renterisiconorm

23.681

21.510

21.104

20.614

Berekening rente risico (x € 1.000)

1a

Renteherziening op vaste schuld o/g

0

0

0

0

1b

Renteherziening op vaste schuld u/g

0

0

0

0

2

Renteherziening op vaste schuld (1a-1b)

0

0

0

0

3a

Nieuw aangetrokken vaste schuld

0

0

3.645

9.704

3b

Nieuw uitgezette vaste geldleningen

0

0

0

0

4

Netto nieuw aangetrokken vaste schuld (3a-3b)

0

0

3.645

9.704

5

Betaalde aflossingen

4.632

4.636

4.641

4.646

6

Herfinanciering (laagste van 4 en 5)

0

0

3.645

9.704

7

Renterisico op de vaste schuld (2+6)

0

0

3.645

9.704

8

Renterisiconorm

23.681

21.510

21.104

20.614

9a

Ruimte onder renterisiconorm (8-7)

23.681

21.510

17.459

10.910

9b

Overschrijding renterisiconorm (7-8)

0

0

0

0

Uit bovenstaande berekening blijkt dat ons renterisico onder de renterisiconorm blijft.

Schatkistbankieren

Alle decentrale overheden zijn verplicht hun overtollige middelen (middelen die niet onmiddellijk nodig zijn voor de publieke taak) in de schatkist aan te houden.

Om het dagelijks kasverkeer te vereenvoudigen is er een drempelbedrag dat buiten de schatkist mag worden gehouden. Het drempelbedrag is een gemiddeld saldo per kwartaal. Voor de komende jaren wordt dit voor onze gemeente geraamd op:

Drempelbedrag schatkistbankieren x € 1.000

2025

2026

2027

2028

Begrote lasten

118.405

107.551

105.521

103.070

Drempelbedrag

888

807

791

773

Deze pagina is gebouwd op 10/31/2024 11:22:06 met de export van 10/31/2024 11:19:23