Aanbieding

Rijksinfra

De totale uitgaven voor het project Rijksinfra zijn geprognosticeerd op ruim € 37,9 miljoen. Een deel van de uitgaven resulteert in eigendommen van de gemeente en wordt daarom geactiveerd (€ 6,5 miljoen), een deel betreft projectkosten die we dekken uit de gevormde bestemmingsreserve Rijksinfra (€ 30,0 miljoen) en een deel betreft projectkosten die we dekken binnen de bestaande exploitatiebudgetten (€ 1,3 miljoen). In de begroting actualiseren we jaarlijks de verwachte uitgaven en de financiële dekking. In onderstaand overzicht treft u deze actualisatie aan.

Activering deel Vught

Raming

Raming

Verschil 

2024

nieuw

PHS (onderdoorgang Wolfskamerweg)

5.535.485

5.535.485

0

N65 (kruisende wegen VKA+)

7.498.826

0

7.498.826

Rijksinfra

1.500.000

1.015.586

484.414

Totaal activering

14.534.310

6.551.071

7.983.240

Projectkosten ten laste van de reserve Rijksinfra

Raming

Raming

Verschil 

2024

nieuw

N65

14.257.490

    2.825.104

11.432.386

PHS (verdiepte ligging)

15.291.166

    15.291.166

0

De Vughtse regeling

577.045

577.545

-500

Programmaorganisatie Rijksinfra

4.831.685

5.060.327

-228.643

Financiering

6.276.788

2.875.835

3.400.953

Afschrijvingslasten

899.883

251.703

640.180

Risicoreserveringen

3.212.390

3.212.390

0

Totaal exploitatielasten tlv reserve

45.346.447

30.094.070

15.252.378

Projectkosten ten laste van de exploitatie

Raming

Raming

Verschil 

2024

nieuw

Kosten lijnorganisatie

1.525.133

1.296.308

228.825

Totaal tlv reguliere exploitatie

1.525.133

1.296.308

228.825

Totaal uitgaven Rijksinfra

61.405.891

37.941.448

23.464.443

Dekking Rijksinfra

Raming

Raming

Verschil 

2024

nieuw

Reserve tbv Rijksinfra 1-1

4.849.000

4.849.000

0

ISV subsidie

881.712

881.712

0

Bijdrage reserve grondexploitatie

7.945.000

7.945.000

0

Bijdrage algemene reserve

6.711.000

6.711.000

0

Bijdrage reserve SHP

4.989.198

4.989.198

0

Fonds bovenwijkse voorzieningen

1.200.000

1.200.000

0

Winst verkoop vastgoed

7.378.591

7.624.280

245.689

Jaarlijkse dotatie tlv exploitatie

10.276.000

10.334.000

58.000

Aanvulling vanuit de Algemene reserve

2.000.000

2.000.000

0

Totaal dekking Rijksinfra

46.230.501

46.534.190

303.689

Totaal exploitatielasten tlv reserve

45.346.447

30.094.070

15.252.378

Bijdrage turborotonde

37.500

37.500

0

Totaal dekking Rijksinfra tgv reserve

46.230.501

46.534.190

-303.689

Totaal reserve Rijksinfra

846.554

16.402.620

-15.556.067

Activering deel Helvoirt

Raming

Raming

Verschil 

2024

nieuw

Bijdrage investering parallel en kruisende wegen VKA+ Helvoirt

5.556.000

0

-5.556.000

Totaal activering

5.555.999

0

-5.556.000

Projectkosten

Raming

Raming

Verschil 

2024

nieuw

Afschrijvingslasten N65 deel Helvoirt

1.111.200

0

-1.111.200

Totaal exploitatielasten tlv reserve

1.111.199

0

-1.111.200

Dekking N65 Helvoirt

Raming

Raming

Verschil 

2023

nieuw

Totaal dekking tlv bestemmingsreserve N65 Helvoirt

1.111.200

0

-1.111.2000

Totaal reserve Rijksinfra

1.111.199

0

-1.111.2000

 

Financiële toelichting

De consequenties van het vooralsnog niet uitvoeren van het VKA+ N65 zijn opgenomen. De bijdragen van partijen worden onder verrekening van gemaakte projectkosten teruggestort. Dit op basis van besluitvorming in de stuurgroep N65. Het deel van de bijdrage dat betrekking heeft op onderliggend wegennet Vught en Helvoirt wordt vanaf 2025 niet meer als actief opgenomen. Hierdoor nemen de financiering- en kapitaalslasten substantieel af. De restantbijdrage aan het verdiepte deel N65 is vooralsnog onderdeel van de bestemmingsreserve.
Het voornemen om het VKA+ uit te voeren is door partijen bekrachtigd, daarnaast is de uitvoering van korte termijn maatregelen in voorbereiding. De kosten van deze korte termijn maatregelen worden opgenomen als duidelijk is welke maatregelen kunnen worden uitgevoerd. Toekomstige investeringen in het wegennet worden als één project voor de totale gemeente beschouwd, waarbij er geen onderscheid is in Vught en Helvoirt.

De tweede bijdrage aan PHS Vught is in 2024 voldaan, de bijdrage voor de onderdoorgang Wolfskamerweg is voorzien in 2028. De klimaat adaptieve werkzaamheden zijn onderdeel van de bijdrage van Vught en kunnen worden gerealiseerd binnen de vastgestelde bijdrage. ProRail heeft een aangepaste prognose eindstand opgesteld van het project PHS Vught. De verwachte kosten bij einde project zijn hoger dan het vastgestelde budget waardoor een potentieel tekort ontstaat, partijen zijn in overleg hoe met dit tekort om te gaan.

De markt -en prijsontwikkelingen vormen nog steeds een exogeen risico binnen PHS Vught.

In bovenstaande overzichten is ook de bijdrage VKA+ Helvoirt opgenomen. Deze is geen onderdeel van de bestemmingsreserve Rijksinfra, hiervoor is een separate bestemmingsreserve overgedragen bij de herindeling van de gemeente Haaren.

Projectkosten ten laste van de reserve Rijksinfra-

Onderdeel

mutatie

N65
Terugontvangen bijdrage verdiepte ligging N65 onder verrekening van gemaakte projectkosten.

                11.432.386

Programmaorganisatie Rijksinfra
De inzet is aangepast op de projectplanning PHS Vught en aanvullend verkeersadvies  m.b.t. PHS Vught is opgenomen.

-228.643

Financiering
De bijdrage N65 wordt teruggestort aan partijen, de financieringslasten voor het deel N65 worden vanaf 2026 niet meer opgenomen.

3.400.953

Kapitaallasten
In de bijdrage N65 is een activeringsdeel (kruisende wegen) opgenomen, doordat de gehele bijdrage wordt teruggestort vervallen de kapitaallasten vanaf 2025

648.180

Kosten lijnorganisatie
Bijgesteld door der besluitvorming voor het bestemmingsplan N65 en VKA+.

228.825

Dekkingsplan

In het huidige dekkingsplan houden we rekening met een omvang van de bestemmingsreserve van € 46,5 miljoen. Hiervan is tot en met 2023 € 40,0 miljoen gerealiseerd. Hiermee zitten we op schema.

Risicoreservering

Binnen het programma Rijksinfra houden we rekening met de risico’s van het programma voor de gemeente Vught. Deze risico’s kunnen zich voordoen binnen de projecten, waarvoor meerdere opdrachtgevers verantwoordelijk zijn. Maar risico's kunnen ook leiden tot gevolgkosten waarvoor de gemeente Vught zelf verantwoordelijk is. Periodiek stellen wij een risicoanalyse inclusief beheersmaatregelen op om de risico’s te beheersen en om er financieel rekening mee te kunnen houden. Voor deze risico’s is nu een bedrag van € 1,5 mln. gereserveerd in het weerstandsvermogen binnen de projectbegroting. Dit is een bijstelling naar beneden van € 2 mln. De voornaamste reden is het besluit op de uitvoering van de verdiepte ligging N65. De post onvoorzien in de bestemmingsreserve is onder meer als beheersmaatregel opgenomen voor het project PHS Vught.

Deze pagina is gebouwd op 10/31/2024 11:22:06 met de export van 10/31/2024 11:19:23