De totale uitgaven voor het project Rijksinfra zijn geprognosticeerd op ruim € 37,9 miljoen. Een deel van de uitgaven resulteert in eigendommen van de gemeente en wordt daarom geactiveerd (€ 6,5 miljoen), een deel betreft projectkosten die we dekken uit de gevormde bestemmingsreserve Rijksinfra (€ 30,0 miljoen) en een deel betreft projectkosten die we dekken binnen de bestaande exploitatiebudgetten (€ 1,3 miljoen). In de begroting actualiseren we jaarlijks de verwachte uitgaven en de financiële dekking. In onderstaand overzicht treft u deze actualisatie aan.
Activering deel Vught | Raming | Raming | Verschil | |||
2024 | nieuw | |||||
PHS (onderdoorgang Wolfskamerweg) | 5.535.485 | 5.535.485 | 0 | |||
N65 (kruisende wegen VKA+) | 7.498.826 | 0 | 7.498.826 | |||
Rijksinfra | 1.500.000 | 1.015.586 | 484.414 | |||
Totaal activering | 14.534.310 | 6.551.071 | 7.983.240 | |||
Projectkosten ten laste van de reserve Rijksinfra | Raming | Raming | Verschil | |||
2024 | nieuw | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
N65 | 14.257.490 | 2.825.104 | 11.432.386 | |||
PHS (verdiepte ligging) | 15.291.166 | 15.291.166 | 0 | |||
De Vughtse regeling | 577.045 | 577.545 | -500 | |||
Programmaorganisatie Rijksinfra | 4.831.685 | 5.060.327 | -228.643 | |||
Financiering | 6.276.788 | 2.875.835 | 3.400.953 | |||
Afschrijvingslasten | 899.883 | 251.703 | 640.180 | |||
Risicoreserveringen | 3.212.390 | 3.212.390 | 0 | |||
Totaal exploitatielasten tlv reserve | 45.346.447 | 30.094.070 | 15.252.378 | |||
Projectkosten ten laste van de exploitatie | Raming | Raming | Verschil | |||
2024 | nieuw | |||||
Kosten lijnorganisatie | 1.525.133 | 1.296.308 | 228.825 | |||
Totaal tlv reguliere exploitatie | 1.525.133 | 1.296.308 | 228.825 | |||
Totaal uitgaven Rijksinfra | 61.405.891 | 37.941.448 | 23.464.443 | |||
Dekking Rijksinfra | Raming | Raming | Verschil | |||
2024 | nieuw | |||||
Reserve tbv Rijksinfra 1-1 | 4.849.000 | 4.849.000 | 0 | |||
ISV subsidie | 881.712 | 881.712 | 0 | |||
Bijdrage reserve grondexploitatie | 7.945.000 | 7.945.000 | 0 | |||
Bijdrage algemene reserve | 6.711.000 | 6.711.000 | 0 | |||
Bijdrage reserve SHP | 4.989.198 | 4.989.198 | 0 | |||
Fonds bovenwijkse voorzieningen | 1.200.000 | 1.200.000 | 0 | |||
Winst verkoop vastgoed | 7.378.591 | 7.624.280 | 245.689 | |||
Jaarlijkse dotatie tlv exploitatie | 10.276.000 | 10.334.000 | 58.000 | |||
Aanvulling vanuit de Algemene reserve | 2.000.000 | 2.000.000 | 0 | |||
Totaal dekking Rijksinfra | 46.230.501 | 46.534.190 | 303.689 | |||
Totaal exploitatielasten tlv reserve | 45.346.447 | 30.094.070 | 15.252.378 | |||
Bijdrage turborotonde | 37.500 | 37.500 | 0 | |||
Totaal dekking Rijksinfra tgv reserve | 46.230.501 | 46.534.190 | -303.689 | |||
Totaal reserve Rijksinfra | 846.554 | 16.402.620 | -15.556.067 | |||
Activering deel Helvoirt | Raming | Raming | Verschil | |||
2024 | nieuw | |||||
Bijdrage investering parallel en kruisende wegen VKA+ Helvoirt | 5.556.000 | 0 | -5.556.000 | |||
Totaal activering | 5.555.999 | 0 | -5.556.000 | |||
Projectkosten | Raming | Raming | Verschil | |||
2024 | nieuw | |||||
Afschrijvingslasten N65 deel Helvoirt | 1.111.200 | 0 | -1.111.200 | |||
Totaal exploitatielasten tlv reserve | 1.111.199 | 0 | -1.111.200 | |||
Dekking N65 Helvoirt | Raming | Raming | Verschil | |||
2023 | nieuw | |||||
Totaal dekking tlv bestemmingsreserve N65 Helvoirt | 1.111.200 | 0 | -1.111.2000 | |||
Totaal reserve Rijksinfra | 1.111.199 | 0 | -1.111.2000 | |||
|
Financiële toelichting
De consequenties van het vooralsnog niet uitvoeren van het VKA+ N65 zijn opgenomen. De bijdragen van partijen worden onder verrekening van gemaakte projectkosten teruggestort. Dit op basis van besluitvorming in de stuurgroep N65. Het deel van de bijdrage dat betrekking heeft op onderliggend wegennet Vught en Helvoirt wordt vanaf 2025 niet meer als actief opgenomen. Hierdoor nemen de financiering- en kapitaalslasten substantieel af. De restantbijdrage aan het verdiepte deel N65 is vooralsnog onderdeel van de bestemmingsreserve.
Het voornemen om het VKA+ uit te voeren is door partijen bekrachtigd, daarnaast is de uitvoering van korte termijn maatregelen in voorbereiding. De kosten van deze korte termijn maatregelen worden opgenomen als duidelijk is welke maatregelen kunnen worden uitgevoerd. Toekomstige investeringen in het wegennet worden als één project voor de totale gemeente beschouwd, waarbij er geen onderscheid is in Vught en Helvoirt.
De tweede bijdrage aan PHS Vught is in 2024 voldaan, de bijdrage voor de onderdoorgang Wolfskamerweg is voorzien in 2028. De klimaat adaptieve werkzaamheden zijn onderdeel van de bijdrage van Vught en kunnen worden gerealiseerd binnen de vastgestelde bijdrage. ProRail heeft een aangepaste prognose eindstand opgesteld van het project PHS Vught. De verwachte kosten bij einde project zijn hoger dan het vastgestelde budget waardoor een potentieel tekort ontstaat, partijen zijn in overleg hoe met dit tekort om te gaan.
De markt -en prijsontwikkelingen vormen nog steeds een exogeen risico binnen PHS Vught.
In bovenstaande overzichten is ook de bijdrage VKA+ Helvoirt opgenomen. Deze is geen onderdeel van de bestemmingsreserve Rijksinfra, hiervoor is een separate bestemmingsreserve overgedragen bij de herindeling van de gemeente Haaren.
Projectkosten ten laste van de reserve Rijksinfra-
Onderdeel | mutatie |
---|---|
N65 | 11.432.386 |
Programmaorganisatie Rijksinfra | -228.643 |
Financiering | 3.400.953 |
Kapitaallasten | 648.180 |
Kosten lijnorganisatie | 228.825 |
Dekkingsplan
In het huidige dekkingsplan houden we rekening met een omvang van de bestemmingsreserve van € 46,5 miljoen. Hiervan is tot en met 2023 € 40,0 miljoen gerealiseerd. Hiermee zitten we op schema.
Risicoreservering
Binnen het programma Rijksinfra houden we rekening met de risico’s van het programma voor de gemeente Vught. Deze risico’s kunnen zich voordoen binnen de projecten, waarvoor meerdere opdrachtgevers verantwoordelijk zijn. Maar risico's kunnen ook leiden tot gevolgkosten waarvoor de gemeente Vught zelf verantwoordelijk is. Periodiek stellen wij een risicoanalyse inclusief beheersmaatregelen op om de risico’s te beheersen en om er financieel rekening mee te kunnen houden. Voor deze risico’s is nu een bedrag van € 1,5 mln. gereserveerd in het weerstandsvermogen binnen de projectbegroting. Dit is een bijstelling naar beneden van € 2 mln. De voornaamste reden is het besluit op de uitvoering van de verdiepte ligging N65. De post onvoorzien in de bestemmingsreserve is onder meer als beheersmaatregel opgenomen voor het project PHS Vught.