Bij de financiële positie gaat het om de juiste balans tussen vermogen en exploitatie, rekening houdend met financiële risico’s. Het is niet voldoende dat in een jaar de lasten worden gedekt door de baten. Dit moet structureel het geval zijn, in een reeks van jaren. We moeten immers ook in de toekomst in staat zijn om onze publieke taken in te vullen.
In de meerjarenbegroting 2025 beïnvloedt een aantal ontwikkelingen onze financiële positie:
- De grote bijdragen van Vught aan de projecten PHS, Zuiderbos en de Lichtstraat blijven, maar verschuiven in de tijd. Met de huidige marktontwikkelingen betekent dit extra lasten door inflatie en financieringsrente. Deze zijn verwerkt.
- Door de uitspraak van de Raad van State zijn de maatregelen voor de N65 uitgesteld. De eerdere (miljoenen) betalingen aan de Provincie komen terug naar de gemeente. Dit heeft invloed op onze liquiditeitsbehoefte en financieringspositie. Tegelijkertijd volgen vanuit de taskforce nog korte termijn maatregelen. Omdat die nog niet bekend zijn, zijn deze niet financieel vertaald in deze begroting.
- We reserveerden in de vorige begroting reeds structureel voor toekomstige investeringen vanuit het Huisvestingsplan onderwijs en opvang. Dit is bijgesteld tot jaarlijks € 450.000. Deze reserve zetten we in voor de toekomstige afschrijvingslasten.
- Voor de verduurzaming van gemeentelijke gebouwen is eerder een aparte bestemmingsreserve gevormd waaruit de afschrijvingslasten van toekomstige investeringen kunnen worden gedekt. Deze is gehandhaafd. Indien nodig zal op basis van toekomstige businesscases de reserve verder worden aangevuld.
- Voor een eventuele ontwikkeling van cultureel centrum de Speeldoos wordt jaarlijks € 200.000 in een bestemmingsreserve gestort. Deze is inzetbaar voor toekomstige afschrijvingslasten. Dit kan alleen worden toegepast indien de eigendomspositie bij de gemeente ligt.
- Het vastzetten van het accres voor 2026 en het toepassen van de opschalingskorting geeft een nadeel vanaf dat jaar. De ontwikkeling van de algemene uitkering is direct gekoppeld aan de ontwikkeling van het Bruto Binnenlands Product.
- De herverdeling van het gemeentefonds is verwerkt in deze meerjarenbegroting. Pas na de evaluatie hiervan is duidelijk of hierin nog wijzigingen worden aangebracht.
- Het rentepercentage op langlopende leningen lijkt zich te stabiliseren. Voor de rente op langlopende leningen baseren we ons op de uitgangspunten in de kadernota.
- Grote investeringsprojecten, danwel het achterblijven hiervan, zijn van grote invloed op onze exploitatie. Denk hierbij onder meer aan de Lichtstraat, het Kwartier en de realisatie van een sociaal cultureel centrum. Eerder zijn bestemmingsreserves gevormd voor de afschrijvingslasten hiervan. Deze reserves worden gevoed ten laste van de exploitatie. Omdat besluitvorming ontbreekt zijn de gevolgen voor de rentelasten nog niet verwerkt.
- Voor de omslagrente is een lager percentage van 1,2% toegepast, hetgeen beter past bij de verwachte rentelasten.
- Er zijn diverse onderwerpen die nog nader onderzocht en uitgewerkt moeten worden, maar die in de toekomst een (mogelijke) impact hebben. Omdat we begroten op basis van feitelijkheden (besluitvorming) zijn deze financieel nog niet verwerkt in deze begroting. Voorbeelden hiervan zijn de grote dossiers voor Het Kwartier en sociaal cultureel centrum De Speeldoos.
We presenteren een sluitende meerjarenbegroting en de financiële kengetallen solvabiliteit en schuldpositie zijn in lijn met het coalitieakkoord. Ook de reserveposities zijn voldoende. Indien de inzet van een aantal bestemmingsreserves duidelijk is, wordt deze verwerkt. Dit zal de positieve ontwikkeling afvlakken.
Wij blijven de totale financiële positie kritisch volgen. Een goede balans tussen de aanwezige risico's, uitvoering van onze publieke taken en een financieel gezonde en zelfstandige gemeente Vught blijft het uitgangspunt.
De paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing bevat een nadere toelichting op de ontwikkeling van de financiële kengetallen en op de risico's die we onderkennen.